ALLIN > lifestyle > העיקר הבריאות > פותחים שבוע בריא: דקה לפני שחוזרים לבית הספר

פותחים שבוע בריא: דקה לפני שחוזרים לבית הספר

פותחים שבוע בריא: דקה לפני שחוזרים לבית הספר

אני רוצה לדבר אתכם על הארוחה החשובה בתפריט של ילדכם, רובינו מתייחסים לארוחה כעוד ארוחת ביניים אך לא כך המצב, ארוחת עשר הרבה פעמים היא הארוחה הראשונה של הילד מארוחת הערב. כלומר זו ארוחת הבוקר שלו. ארוחה זו חשובה מאד מכיוון שאחריה הילד ממשיך יום לימודים ארוך ודרושים לו מזונות איכותיים ומרכיבים איכותיים בכדי שיוכל לשבת, ללמוד ולהתרכז.

הדרך הקלה ביותר לסגור את "פינת" ארוחת עשר זה לקחת סנדוויץ' שבמקרה הטוב מכיל דברים בריאים, ובמקרה הרע מזונות מאד לא בריאים ואפילו מזיקים. לדוגמא:

פסטרמה – מכיל ניטרטים וניטראטים (פוספטים) אלו חומרים מסרטנים (מאד!)

גבינה צהובה – מכילה כולסטרול גבוה, שומן רווי וצבעי מאכל מסרטנים

שוקולד לסוגיו – מכיל כמויות סוכר גדולות מה שמאיץ בעיות קשב וריכוז, ויוצר מקפצות סוכר בדם

חומוס מעובד (לא מחומוסיה) – מכיל חומרים משמרים, שומן טראנס, כמויות נתרן גבוהות וחומרים מסרטנים

האמת היא שאני חושבת שהקונספט של סנדוויץ' הוא מאד לא בריא ואומנם חוסך בזמן להורים, אבל מאד לא בריא לילדים (ולמבוגרים כאחד) ואתם בטח שואלים את עצמכם למה אני אומרת דבר כזה. והנה התשובה:

החיטה, היא אינו מזון בריאות (גם לא מלאה). היא מעלה רמות סוכר – מעלה סיכון לסוכרת, קשב וריכוז ועוד. היא מעודדת אקנה. היא מעודד אכילה והשמנה. היא מעלה חומציות בדם. אך במידה והחלטתם כן ללכת על סנדוויץ' ובחרתם כן להשתמש בלחם אני ממליצה להשתמש באחד מסוגי הלחמים הבאים:

לחם טף – ניתן להשיג קמח בחנויות טבע ולחם מוכן אצל האתיופים (לדוגמה בשוק האוכל בדיזנגוף יש דוכן). קמח טף עשיר בסידן ואינו מכיל גולטן, חשוב לקרוא על התוויות שלא ערבבו עם קמח חיטה.

לחם כוסמת (לא כוסמין) – יש מקומות שמכינים וניתן גם להכין לבד בקלות (חשוב שיהיה 100% כוסמת). מתכון ללחם כוסמת (ירוקה) ניתן למצוא באינטרנט בשפע.

שני הלחמים הנ"ל אינם מכילים חיטה ואינם מכילים גלוטן. אופציות נוספות הרבה פחות בריאות מכוסמת וטף הם: לחם שיפון ולחם כוסמין אשר קצת יותר טובים מחיטה מכיוון שיש פחות גלוטן ויותר סיבים אך עדיין גם הם לא חפים לחלוטין מהחסרונות (בדומה לחיטה).

ממרחים  מומלצים לשים בסנדוויץ':

טחינה – עדיף מלאה (ולמהדרין גם מונבטת של האתיופים אמארה)

חומוס ביתי

אבוקדו

ממרח עדשים (מתכונים באינטרנט בשפע)

ממרחי פלפלים/ קישואים/ עגבניות בהכנה ביתית

לשלב עם ירקות מכל סוג שהוא בתוך הסנדוויץ' או מחוץ לו

ואם ממש חייבים משהו מתוק אפשר לשלב ממרח שקדים ללא סוכר (שקדיה ודומיו) עם מעט סילאן או מייפל טהור

והמגוון עוד רחב, רק צריך להיות יצירתיים.

ותחשבו על זה רגע… למה בכלל חייבים לתת לילד סנדוויץ'? יש עוד אופציות פשוט צריך לצאת מהקופסא. או להכניס אליה סלט ירקות עשיר, תבשיל שנשמר בתרמוס אוכל (ניתן להשיג באינטרנט, חנויות טיולים ואיקאה), פשטידה בריאה, קציצות ירק, ירקות חתוכים עם טחינה, פירות ואגוזים.

את הכל אפשר לעשות ידידותי לילדים בעזרת צבעים, טעמים וצורות ובעיקר באיך ש"תמכרו" להם את זה. אם אתם בעצמכם לא אוהבים את האוכל הנ"ל או חושבים שהילד לא יאהב, אתם מראש שוללים וחוסמים את האופציה לשינוי לילד. הילד מרגיש אתכם גם אם לא תגידו דבר בעניין. מהניסיון שלי עם עבודה עם הורים, בסופו של דבר זה מתחיל ונגמר בנו (ההורים). והכי חשוב לא להתייאש (ולא להכריח) תמיד לתת לילד לנסות דברים חדשים. גם אם יאהב רק דבר או שניים זה כבר עולם ומלואו.

שיהיה בתאבון וחזרה לשגרה מוצלחת.

מאת: שרון פלג, נטורופתית והרבליסטית קלינית | צילום: freepik

בפייסבוק: שרון פלג – אנרגיה לחיים בריאים
peleghealth@gmail.com
050-5290600

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

Comments are closed.

תפריט